Stadsharmonie Kunstliefde Vermag Alles (KVA) is opgericht in 1835. Dat maakt haar één van de oudste muziekverenigingen in Nederland. Op 19 februari 1860 ontving de heer J. de Louw een medaille voor zijn 25-jarig lidmaatschap. KVA bestond dus al op 19 februari 1835!

Totdat de Tweede Wereldoorlog uitbrak gaf KVA elke zomer twee openluchtconcerten in de kiosk op de Heuvel. Deze traditie zet KVA ook nu nog voort. Deze kiosk is er niet meer daarom zoekt KVA  tegenwoordig de wijken op voor gezellige concerten in de buitenlucht.

In de oorlog bleef het stil bij KVA. Hoewel…….uit betrouwbare bron weten we dat dit niet helemaal klopt. KVA wilde geen lid worden van de Kulturkammer, hetgeen de bezetter verplichtte. Daardoor mocht KVA geen verenigingsactiviteiten meer ondernemen. Maar op vrijdagavond ging in het geheim de repetitie vaak toch wel door.

In 1950 kreeg KVA een eremedaille van koningin Juliana, na het behalen van een 1e prijs met lof en promotie op een bondsconcours.

Jaren later, in 1964 ging het niet goed met KVA, het voortbestaan was in gevaar doordat er te weinig leden waren. Dit was ook het geval bij Harmonie OBK in Ravenstein. Gedurende 7 jaar trokken ze samen op, waarna beiden weer op eigen benen verder konden. Er werd zelfs een drumband (Tiptoe) aan de vereniging toegevoegd.

Tegenwoordig is Stadsharmonie KVA een begrip in Oss, ondermeer door het jaarlijkse Nieuwjaarsconcert in Schouwburg De Lievekamp en is zij bijna toe aan haar 190e verjaardag. Dat wordt ongetwijfeld een groot feest, temeer omdat Corona roet in het eten gooide toen zij 185 werd.

KVA - Over vroeger